16 feb 2017

Sessió 6. COMPETÈNCIA DIGITAL

MARC DE REFERÈNCIA
Durant la sessió d’avui, s’han tractat les competències digitals que han de tenir tant alumnes com docents. En primer lloc, s’ha exposat i aclarit tot allò referent a les competències de la dimensió digital a l’Educació Primària, referides als infants. En grups, s'ha elaborat una presentació compartida a Google Drive, que és la següent:

Captura de pantalla 2017-02-16 a las 8.16.45.png


Es pregunta: en què han de ser competents els infants segons el currículum? (veure a: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/competenciesbasiques/ambitdigital/ )
1. Dimensió d’instruments i aplicacions
1.1. Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats amb les tasques a realitzar.
1.2. Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
1.3. Competència 3. Utilitzar programes i aplicacions de creació de dibuix i edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment.
2. Dimensió de tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
2.1. Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
2.2. Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
2.3. Competència 6. Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge.
3. Dimensió de comunicació interpersonal i col·laboració
3.1. Competència 7. Realitzar comunicacions interpersonals virtuals i publicacions digitals.
3.2. Competència 8. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.
4. Dimensió d’hàbits, civisme i identitat digital
4.1. Competència 9. Desenvolupar hàbits d’ús saludable de la tecnologia.
4.2. Competència 10. Actuar de forma crítica, prudent i responsable en l’ús de les TIC, considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.

En segon lloc, s’ha parlat de la competència digital docent. Què han de saber els docents, per ser un bon exemple perquè els infants assoleixin les competències desitjades, relacionat amb les noves tecnologies. La competència digital docent té dues parts: CDI (Competència Digital Instrumental → dispositius digitals) i CDM (Competència Digital Metodològica → aplicació didàctica dels dispositius digitals). L’acTIC (acreditació de la competència digital) és l’examen que acredita que un docent té les competències requerides, i, la seva realització dota d’un títol oficial.

REFLEXIÓ SOBRE LA COMPETÈNCIA DIGITAL
Veient quins són els objectius que ha de marcar-se el mestre per tal que els seus alumnes siguin competents digitals, cal dir que, buscant la seva autonomia, el mateix mestre ha d’acompanyar l’infant en la construcció del seu entorn personal d’aprenentatge, i a saber seleccionar informarció a la xarxa, així com conèixer les implicacions o el públic que hi ha al darrere de les publicacions a la web, o mantenir una actitud cívica i identitat digital que no fereixi la pròpia salut o la dels altres. En aquest sentit, és importantíssim que el mestre sigui un exemple.
Ja no es tracta de pensar només en què els alumnes han d’assolir uns coneixements, sinó en pensar que el mestre és un element clau: ha de tenir coneixements teòrics i pràctics (metodològics) sobre la didàctica de les TIC i, sobretot, ha de SER UN EXEMPLE de conducta (si no, no es produeix aprenentatge real en els infants).
Per últim, dir que el currículum presentat hauria de compartir-se entre alumnes i mestres: donar entrada als alumnes, amb diferents funcions que el mestre. O sigui, que el currículum hauria d’estar dissenyat entre mestres i alumnes, donant-se interacció pedagògica i dinàmica, i centrant l’atenció en l’estudiant, donant-li seguretat i eines per saber o entendre què és allò que s’espera d’ell.

12 feb 2017

Sessió 5. MODELS PEDAGÒGICS AMB L'ÚS DE LES TIC

MARC DE REFERÈNCIA
La sessió d’avui s’ha dividit en dues parts. La primera ha estat la posada en comú dels diferents models pedagògics vinculats amb l’ús de les TIC, a través d’exposicions que explicaven les característiques principals dels quatre models següents:
1. SAMR/RAT
Disseny pedagògic que dóna una eina pels mestres per tal d’aplicar les noves tecnologies a l’aula, entenent les possibilitats que aquestes ofereixen. Es basa en quatre fases: Substituir (els elements tradicionals per suports TIC); Augmentar (les possibilitats pedagògiques que tenen aquests nous suports TIC); Modificar (i redissenyar les activitats d’aprenentatge) i Redefinir (crear noves activitats abans impossibles de realitzar sense la invenció de les TIC).
L’objectiu de tot aquest procés és el de buscar l’assoliment de l’última fase, la de Redefinir.
2. ACOT2 (Apple Classrooms of Tomorrow)
Model pedagògic que pretén l’ús de la tecnologia a la vida quotidiana, no només en certs moments del dia, i afavorir l’actitud col·laborativa entre l’alumne i el mestre, tot canviant el rol dels mestres. Es regeix pels sis principis de disseny de l’escola del s.XXI:
  1. Habilitats del s.XXI: pares, alumnes i mestres formats en TIC.
  2. Currículum rellevant i aplicat.
  3. Avaluació formativa.
  4. Cultura, creativitat i innovació.
  5. Connexions socials i emocionals.
  6. Accés constant a la tecnologia: potencia treballs cooperatius i accés a la informació per poder aprendre i investigar.
3. TPACK (Coneixement Tecnològic Pedagògic del Contingut)
Model que serveix per incorporar les TIC de manera eficaç en l’ensenyament. Identifica els tipus de coneixement que el docent necessita per integrar les TIC a l’aula. Per fer-ho s’han d’interrelacionar tres conceptes:
  • Coneixement pedagògic (PK)
  • Coneixement tecnològic (TK)
  • Coneixement del contingut (CK)
4. Flipped Classroom
Model pedagògic que transfereix el treball de determinats processos d’aprenentatge fora de l’aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l’experiència del docent, per facilitar i potenciar altres processos d’adquisició i pràctica de coneixements dins l’aula.
Procés: Recordar; Entendre; Aplicar (Pensament d’ordre inferior - més senzill i individual); Analitzar; Avaluar; Crear (Pensament d’ordre superior - més complex i en col·laboració). Les que ha de procurar el mestre són les últimes.
Pretén invertir el procés, fent que primer l’alumne sigui el que investiga des de casa seva i, després, el mestre, a l’aula, ho explica.
A continuació es presenta la infografia amb què es va presentar el propi model pedagògic a classe (SAMR/RAT):

Captura de pantalla 2017-02-09 a las 9.48.02.png