27 abr 2017

Sessió 10. ÚS DE MITJANS I EDUCACIÓ EN COMUNICACIÓ

MARC DE REFERÈNCIA
La sessió d’avui ha començat amb un comentari sobre el manifest que va escriure Aulamedia l’any 2004 (veure a: http://www.aulamedia.org/manifest/), redactat per professionals de l’educació i de la comunicació, i en què es parla de la  importància que té el saber fer servir els mitjans de comunicació, així com defensa que aquesta tasca és important que sigui desenvolupada a l’escola, per tal de poder educar ciutadans crítics. En aquest sentit, l’educació en comunicació es va convertir, fa uns quants anys, en quelcom obligatori (però no imposat) en algunes escoles d’altres països, però a Espanya no va ser així.
I… què vol dir educació en comunicació? què vol dir ser alfabet mediàticament? Per tal de respondre-ho, s’han visionat un seguit de 5 vídeos curts, que tracten sobre infants que no saben explicar què és el que veuen a la televisió, d’altres que estan sols exposant-se a la informació dels mitjans de comunicació, d’altres que volen copiar models “irreals” que hi apareixen, o d’entrevistes a adults que reconeixen ser analfabets mediàtics o que expliquen que no saben què és l’educació en comunicació (es pot veure un exemple a: http://www.dailymotion.com/video/x3515u_nen-analfabet).
A continuació, s’ha dut a terme una DINÀMICA EN GRUP, a mode de reflexió, en què es responia a les següents preguntes: creieu que la televisió (entesa en el sentit ampli) “fa mal” a l’educació? de quina manera?; creieu que la televisió pot "ajudar" a l'educació? De quina manera?; creieu que la programació televisiva és adequada? per què creieu que és la que és?

REFLEXIÓ SOBRE EL PAPER EDUCATIU DELS  MASS MEDIA
La funció dels mass media és la de difondre coneixements, provocar experiències vicàries (aprenentatge de coses que veus en els altres, per molt que no les hagis viscut en primera persona), proposar models, transmetre valors, i influenciar en la socialització (el fet de no estar informat de tot allò que passa pot derivar en marginació). D’aquesta manera, per molt que la seva intenció no sigui la d’educar (ja que aquesta és la tasca dels educadors i familiars dels infants), han de ser conscients que tenen una influència en aquells qui ho reben, i de manera indirecta estan educant (o, a vegades, deseducant el que s’està intentant educar a l’escola, en funció dels referents i models que els infants puguin veure als mitjans de comunicació.
Les empreses emeten una informació de manera indiscriminada, sense pensar/saber en quin públic pot rebre’l. En definitiva, els anuncis ens amaguen moltes coses, presenten molts elements implícits que s’han de suposar i, per tant, poden esdevenir models erronis. A més, tot és subjectiu, cadascú pot crear-se la seva pròpia opinió,
En aquest sentit, la tasca del docent, i de l’escola en general, és la de formar futurs ciutadans crítics amb allò que veuen, que siguin conscients del bombardeig d’informació que els ve des de sectors comercials (o no) i que sàpiguen destriar entre aquella que els fa servei de la que no o, si més no, quina és la finalitat de les seves accions mediàtiques.

24 abr 2017

Sessió 9. CREACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS I RECURSOS PER A L’APRENENTATGE AUTÒNOM

MARC DE REFERÈNCIA
En el context de la flipped classroom cal preveure la gestió del treball autònom de l'alumne. Castán et. al (2008), en el seu article titulat “Noves eines d’aprenentatge autònom en l’organització d’empreses (veure a: http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/965/132.pdf?sequence=1), la creació de materials didàctics i recursos per a l’aprenentatge autònom parteix d’aprofitar els avenços tecnològics per tal de contribuir a millorar la docència presencial, però també per facilitar l’aprenentatge autònom amb noves eines d’aprenentatge virtual. “La finalitat (...) és dissenyar, crear implantar nous recursos didàctics en suport digital i multimèdia, mitjançant l’ús de les noves tecnologies, per tal de millorar els aprenentatges dels estudiants”.
Alguns exemples d’aplicacions que es poden utilitzar per tal de crear o gestionar recursos multimèdia poden ser, segons la finalitat que es busqui:

  1. Enregistrar explicacions:  Movenote, Educreations (iPad), Lensoo create (iPad i Android) i altres.
  2. Preparar el treball de vídeos de manera autònoma: Edpuzzle, VideoAnt, Videonot.es i altres.
  3. Preparar materials per a la posada en comú del treball autònom a l'aula: Kahoot, Mentimeter, Google Forms.

REFLEXIÓ SOBRE LA CREACIÓ DE RECURSOS PER A L’APRENENTATGE AUTÒNOM
El mestre que basi la seva docència en les necessitats des infants ha de tenir en compte la personalització de l’ensenyament. En aquest sentit, crear els propis recursos didàctics multimèdia (com per exemple, enregistrar-nos en vídeo, o agafant vídeos d’altres editats de manera que s’incideix en allò que m’interessa que aprenguin els infants) és un aspecte important a tenir en compte a l’hora de donar-hi resposta, ja que es faciliten explicacions i es deixa temps per entendre segons quins continguts puguin recuperar-los i repassar-los amb més calma des d’un altre espai que no sigui l’escola.
TASCA A REALITZAR
A classe, s’ha hagut de triar un dels programes exposats al “Marc de referència” i un contingut específic de primària a treballar per tal de crear un producte concret i compartir-lo amb la resta del grup. En aquest cas, s’ha utilitzat EDpuzzle, un recurs permet seleccionar vídeos de diverses plataformes, editar-los i prendre només el fragment que es necessita per una lliçó. A més, permet incrustar diferents tipus de preguntes per comprovar la comprensió dels estudiants. El contingut triat ha estat el de multiplicacions de dues xifres, pel que s’ha triat un vídeo que en fes referència (veure a: https://www.youtube.com/watch?v=aojUgpA5Fj8) i s’hi han adherit preguntes i comentaris relacionats amb el procés de realització de l’operació (veure resultat final a: https://edpuzzle.com/assignments/58fda1396954753e3058a15d/watch).

Captura de pantalla 2017-04-24 a las 8.52.11.png