MARC DE REFERÈNCIA
La sessió d’avui s’ha dividit en dues parts. La primera ha estat la posada en comú dels diferents models pedagògics vinculats amb l’ús de les TIC, a través d’exposicions que explicaven les característiques principals dels quatre models següents:
1. SAMR/RAT
Disseny pedagògic que dóna una eina pels mestres per tal d’aplicar les noves tecnologies a l’aula, entenent les possibilitats que aquestes ofereixen. Es basa en quatre fases: Substituir (els elements tradicionals per suports TIC); Augmentar (les possibilitats pedagògiques que tenen aquests nous suports TIC); Modificar (i redissenyar les activitats d’aprenentatge) i Redefinir (crear noves activitats abans impossibles de realitzar sense la invenció de les TIC).
L’objectiu de tot aquest procés és el de buscar l’assoliment de l’última fase, la de Redefinir.
2. ACOT2 (Apple Classrooms of Tomorrow)
Model pedagògic que pretén l’ús de la tecnologia a la vida quotidiana, no només en certs moments del dia, i afavorir l’actitud col·laborativa entre l’alumne i el mestre, tot canviant el rol dels mestres. Es regeix pels sis principis de disseny de l’escola del s.XXI:
- Habilitats del s.XXI: pares, alumnes i mestres formats en TIC.
- Currículum rellevant i aplicat.
- Avaluació formativa.
- Cultura, creativitat i innovació.
- Connexions socials i emocionals.
- Accés constant a la tecnologia: potencia treballs cooperatius i accés a la informació per poder aprendre i investigar.
3. TPACK (Coneixement Tecnològic Pedagògic del Contingut)
Model que serveix per incorporar les TIC de manera eficaç en l’ensenyament. Identifica els tipus de coneixement que el docent necessita per integrar les TIC a l’aula. Per fer-ho s’han d’interrelacionar tres conceptes:
- Coneixement pedagògic (PK)
- Coneixement tecnològic (TK)
- Coneixement del contingut (CK)
4. Flipped Classroom
Model pedagògic que transfereix el treball de determinats processos d’aprenentatge fora de l’aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l’experiència del docent, per facilitar i potenciar altres processos d’adquisició i pràctica de coneixements dins l’aula.
Procés: Recordar; Entendre; Aplicar (Pensament d’ordre inferior - més senzill i individual); Analitzar; Avaluar; Crear (Pensament d’ordre superior - més complex i en col·laboració). Les que ha de procurar el mestre són les últimes.
Pretén invertir el procés, fent que primer l’alumne sigui el que investiga des de casa seva i, després, el mestre, a l’aula, ho explica.
A continuació es presenta la infografia amb què es va presentar el propi model pedagògic a classe (SAMR/RAT):
No hay comentarios:
Publicar un comentario