- La primera de les propostes educatives ha tractat sobre la GAMIFICACIÓ, que és l'ús d'elements i mecàniques de joc en contextos diferents, amb l'objectiu d'orientar el comportament de les persones i aconseguir determinades fites, tenint en compte que ha de ser voluntari, tenir un objectiu i un sistema de normes.
Per tal de viure-ho en primera persona, se'ns ha proposat ser protagonistes d'un Room Escape, en què havíem de descobrir què havia passat amb la desaparició d'una alumna de la facultat (se'ns havia enviat un mail previ a la sessió didàctica), trobant pistes i respostes en quatre sales de la universitat: la sala del comissari, l'habitació de la Sandra (noia desapareguda), el laboratori i la sala dels 10 pensadors.
Després d'haver realitzat la proposta, es pot dir que, a l'escola, cal entendre el joc com a quelcom per aprendre a través del plaer, la motivació i la transversalitat. A més, permet que els alumnes treballin cooperativament, assumint rols diferents, i fent referència a les intel·ligències múltiples.
- La segona de les propostes educatives ha tractat sobre el BULLYNG a l'aula.
Per iniciar l'activitat, es va enviar un correu previ a totes les integrants de cada grup menys a una, explicant el tema de la dinàmica i la intenció de fer viure l'assetjament en primera persona i que, per tant, calia fer-li el buit (de manera mesurada) a la persona a qui no se li havia enviat el correu. Ja a classe, hem dut a terme una activitat "aliena" al tema perquè es poguessin desenvolupar els rols fixats, i després s'ha fet un Kahoot per valorar com s'havia sentit cada persona del grup, de manera anònima. Finalment, s'ha descobert què era el que passava i s'ha parlat de sentiments viscuts.
Les TIC, en aquest sentit, han estat presentades com una bona eina per poder prevenir l'assetjament escolar, amb exemples com:
1. The buddy tool: permet fer una valoració dels diferents rols dins l'aula.
2. Basta de bullying
3. Bullysemaforo
4. No al acoso escolar: dirigit a mestres i pares.
5. Bullying no more: joc de preguntes que posen a l'assetjador en diferents situacions.
En aquest sentit, cal dir que el mestre no pot esperar mai a què passi alguna cosa a l'aula per actuar, sinó que ha de proposar dinàmiques per prevenir l'assetjament.
- La tercera de les propostes educatives ha tractat sobre la GEOLOCALITZACIÓ, que es basa en la capacitat de localitzar una persona o objecte a través d'unes coordenades, amb latituds i altituds.
La proposta didàctica viscuda s'ha dissenyat a partir d'Eduloc (http://www.eduloc.net/), que ens han permés seguir unes indicacions que portaven a una localització de la universitat, on s'hi desenvolupava una prova. Totes quatre proves s'havien de fer visibles a les organitzadores de l'activitat mitjançant fotografies, vídeos o respostes que corregia la pròpia aplicació d'Eduloc.
A partir de la proposta, es pot dir que la geolocalització aporta múltiples opcions d'activitats, fent gimcanes, per exemple, elaborades pels mestres o pels mateixos alumnes, que interrelacionin diferents àrees, com ara les ciències. A més, és accessible per a tothom gràcies als mòbils (deixant de banda els mapes tradicionals), que permeten el treball de coordenades, la geografia i la comprensió de la localització i el saber-ne fer un bon ús.
No hay comentarios:
Publicar un comentario