19 abr 2017

Anàlisi TAC de l'escola de pràctiques

Durant la segona estada de pràctiques universitàries, es va proposar conèixer quin era el Pla TAC de l’escola a la que s’hi assistia, així com la manera en què les TIC es duien a terme a l’aula.
L’escola de pràctiques a la que em refereixo està situada a Barcelona, en concret al barri d’Horta. Es tracta d’un col·legi concertat, que educa infants des d’Infantil fins a Batxillerat, amb cinc línies a cada curs.
Tot i que està adoptant metodologies anomenades actualment com a “innovadores”, hi ha certes dinàmiques que s’aproparien més a metodologies de caire més tradicional.
Pel que fa al tractament de les TIC, dir que, en primer lloc, no existeix, a l’escola, el Pla TAC com a tal, sinó que les tecnologies a l’escola han arribat de manera molt experimental, de tal manera que no està formalitzat en un document oficial quins són els objectius que es persegueixen amb la seva introducció a les aules.
De totes maneres, es poden enumerar algunes de les “reformes” que s’han anat fent al llarg dels últims anys, en referència a allò que té a veure amb les TIC: l’escola disposa de cablejat Wi-Fi; les aules disposen de pissarres digitals (que utilitzen diàriament, amb jocs interactius, per exemple), així com de projector; els mestres han cursat petites formacions sobre les TAC; la web de l’escola està realment actualitzada i és interactiva; i una hora a la setmana es fa Informàtica com a assignatura.
Pel que fa aquesta assignatura, dir que es duu a terme en una aula a part, en què cada infant disposa d’un ordinador per ell sol. Les activitats que es duen a terme acostumen a no tenir cap contextualització, i es podrien dur a terme perfectament en un full. És a dir, no es pren la tecnologia com a recurs que permet realitzar dinàmiques impensables fa anys enrere, sinó que es demana als infants que facin, per exemple, descripcions d’ells mateixos a Word, que completin fonemes d’algunes paraules, o que incloguin informació (ja donada) a un text. De fet, l’única de les activitats que podria ser més interessant, tenint en compte que té a veure amb l’ús de la tecnologia com a imprescindible, és la que duen a terme quan han acabat de fer la tasca de cada dia (sense donar-li importància), en què visiten algunes de les entrades de la pàgina web de l’escola.
Vist el tractament general que es fa de les TIC a l’escola, dir que segurament s’hauria de canviar la metodologia de treball que proposa l’escola, incorporant algunes de noves, més acord amb l’ús real de les TAC dins les aules, com ho pot ser la Flipped Classroom. Dir sembla que encara queda un gran recorregut a fer, sobretot enfocat a com s’entén la tecnologia com a recurs d’aprenentatge, que ofereix moltes noves possibilitats pel docent, abans inexistents, com podria ser l’ensenyament en la recerca d’informació, la creació i gestió d’Apps, enregistraments de veu, utilització de gravacions d’imatges, etc.


No hay comentarios:

Publicar un comentario