Durant la segona
estada de pràctiques universitàries, es va proposar conèixer quin era el Pla
TAC de l’escola a la que s’hi assistia, així com la manera en què les TIC es
duien a terme a l’aula.
L’escola de
pràctiques a la que em refereixo està situada a Barcelona, en concret al barri
d’Horta. Es tracta d’un col·legi concertat, que educa infants des d’Infantil
fins a Batxillerat, amb cinc línies a cada curs.
Tot i que està
adoptant metodologies anomenades actualment com a “innovadores”, hi ha certes
dinàmiques que s’aproparien més a metodologies de caire més tradicional.
Pel que fa al
tractament de les TIC, dir que, en primer lloc, no existeix, a l’escola, el Pla
TAC com a tal, sinó que les tecnologies a l’escola han arribat de manera molt
experimental, de tal manera que no està formalitzat en un document oficial
quins són els objectius que es persegueixen amb la seva introducció a les
aules.
De totes maneres,
es poden enumerar algunes de les “reformes” que s’han anat fent al llarg dels
últims anys, en referència a allò que té a veure amb les TIC: l’escola disposa
de cablejat Wi-Fi; les aules disposen de pissarres digitals (que utilitzen
diàriament, amb jocs interactius, per exemple), així com de projector; els
mestres han cursat petites formacions sobre les TAC; la web de l’escola està
realment actualitzada i és interactiva; i una hora a la setmana es fa
Informàtica com a assignatura.
Pel que fa aquesta
assignatura, dir que es duu a terme en una aula a part, en què cada infant
disposa d’un ordinador per ell sol. Les activitats que es duen a terme
acostumen a no tenir cap contextualització, i es podrien dur a terme
perfectament en un full. És a dir, no es pren la tecnologia com a recurs que
permet realitzar dinàmiques impensables fa anys enrere, sinó que es demana als
infants que facin, per exemple, descripcions d’ells mateixos a Word, que
completin fonemes d’algunes paraules, o que incloguin informació (ja donada) a
un text. De fet, l’única de les activitats que podria ser més interessant,
tenint en compte que té a veure amb l’ús de la tecnologia com a imprescindible,
és la que duen a terme quan han acabat de fer la tasca de cada dia (sense
donar-li importància), en què visiten algunes de les entrades de la pàgina web
de l’escola.
Vist el tractament general que es fa de les TIC a l’escola,
dir que segurament s’hauria de canviar la metodologia de treball que proposa l’escola,
incorporant algunes de noves, més acord amb l’ús real de les TAC dins les
aules, com ho pot ser la Flipped Classroom. Dir sembla que encara queda un gran
recorregut a fer, sobretot enfocat a com s’entén la tecnologia com a recurs d’aprenentatge,
que ofereix moltes noves possibilitats pel docent, abans inexistents, com
podria ser l’ensenyament en la recerca d’informació, la creació i gestió d’Apps,
enregistraments de veu, utilització de gravacions d’imatges, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario