MARC DE REFERÈNCIA
La informació que hi ha a Internet és desbordant. Quan es necessita buscar-ne, cal fer un filtratge d’allò que és fiable, del que interessa i del que no, etc., i per això és un procés al que s’hi dedica una gran quantitat de temps. Aquesta informació es va organitzant (o hauria de) de diferents maneres a la xarxa, com pot ser en els marcadors del cercador, de tal manera que sigui de fàcil accés arribar a aquells enllaços que han semblat interessats en algun moment. Per altra banda, a vegades es desen (o es visiten) enllaços com http://natibergada.cat/, que ofereix entrades en un bloc amb recursos diferents (en aquest cas educatius), explicant de què tracten, i que es pot prendre com a exemple a l’hora de desar els propis enllaços d’interès.
REFLEXIÓ SOBRE L’ORGANITZACIÓ DE RECURSOS DIGITALS
Els mestres, que constantment s’estan documentant sobre la tasca educativa, i que busquen reïteradament recursos metodològics per treballar a l’aula, és interessant conèixer que existeixen múltiples maneres d’organitzar els recursos digitals que ofereix la xarxa.
D’aquesta manera, el mestre hauria mostrar un rol de dinamitzador de les xarxes, que reculli recursos educatius útils, de tal forma que siguin de fàcil accés per part de tota la comunitat educativa o, si més no, per part de l’escola en què treballa.
És molt important que a l’escola es comparteixi la informació de la que es disposa, i posar a l’abast de tothom allò que a un li pot semblar interessant de conèixer, ja que la tasca educativa no es basa en ensenyar a un sol grup d’alumnes, sinó que ha de pretendre el treball conjunt i el compartir recursos que es creguin que poden ser beneficiosos per a l’aprenentatge de dels infants en general.
Però no només els mestres han de saber com organitzar la informació i fer-la accessible, sinó que també és interessant ensenyar als infants a saber-la gestionar, així com a documentar-se i a triar allò que és interessant, a saber classificar i buscar camps que defineixin objectes d’interès. Com a mode d’exemple d’activitat que pot afavorir la seva promoció, es poden fer col·leccions o exposicions sobre diferents temàtiques, que requereixin d’una estructuració i classificació de la informació de cada un dels objectes que en formaran part.
PRÀCTICA A L’AULA (I REFLEXIÓ D'AQUESTA)
Per vivenciar l’experiència en què ens podem trobar en un futur com a mestres, o l’activitat en què vulguem fer vivenciar als infants experiències relacionades amb la classificació de recursos, s’ha proposat a classe l’elaboració d’un document d’accés a diferents recursos educatius, en què s’hagués de pensar com organitzar els diferents materials dels que es disposa, de tal manera que siguin accessibles i editables per altres persones. Personalment, es va decidir fer ús del formulari de Google, que es va dividir en diferents categories segons el currículum d’infantil i de primària. La divisió es va fer en etapes, cicles, àrees i àmbits (segons cada un dels currículums del moment educatiu esmentat) perquè, d’aquesta manera es pensava en el mestre que ha de programar una unitat didàctica, de manera que l’espai en què els recursos es situen ja donin resposta als àmbits i dimensions que es vulguin treballar (veure resultat final a: https://docs.google.com/a/blanquerna.url.edu/forms/d/e/1FAIpQLSfclRbJ7CMdCvkZ9J38w6bOFu1lKgHF_njwernxzftavtSlOQ/viewform?usp=sf_link).
A mode d’experiència personal, dir que, tot i que el plantejament de la seva organització no va ser difícil, a l’hora de gestionar la manera en què es pogués fer editable i que d’una categoria es redirigís, segons la resposta, a una altra va ser un treball a realitzar amb molta paciència, ja que s’havien d’anar creant múltiples enllaços, i enllaços de les categories ja enllaçades, per la qual cosa és de gestió complicada per part dels infants, si és que es volgués fer a classe com a activitat didàctica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario