5 feb 2017

Sessió 2. IDENTITAT DIGITAL I ESPAI PERSONAL D'APRENENTATGE

MARC DE REFERÈNCIA
Durant la segona sessió de didàctica de les TIC, hem dut a terme el que s’anomena Dinàmica Phillips 6x6 (nosaltres hem fet un 5x5), que consisteix a tractar un tema determinat, com a gran grup, recollint punts de vista i idees diferents, que es posen en comú. Les preguntes (i respostes corresponents) abordades han estat les següents: Què és la identitat digital? Com es gestiona la identitat digital? Quins inconvenients i avantatges porta l’accés a la xarxa? Què creieu que li agradaria trobar a un director d’escola si busqués informació a la vostra xarxa? Com podem ajudar els nens a tenir consciència i a gestionar la seva identitat digital?
D’altra banda, hem tractat el tema de l’entorn personal d’aprenentatge (PLE) partint de l’entrada de Wikipèdia: https://es.wikipedia.org/wiki/Entorno_personal_de_aprendizaje, que és el conjunt de recursos, activitats i fonts d’informació utilitzats per obtenir informació i gestionar el propi aprenentatge. Aquest pretext ha servit per introduir la tasca que haurem d’anar elaborant al llarg del curs: un mapa conceptual sobre el nostre propi PLE amb l’ajuda d’alguna eina digital per fer mapes (Ex: CMapTools). 


REFLEXIÓ SOBRE LA IDENTITAT DIGITAL I L’ENTORN PERSONAL D’APRENENTATGE
La identitat digital és aquella que es crea una persona mitjançant el món virtual, de les noves tecnologies, i la seva respectiva interacció i participació. La identitat que es creï una persona, mitjançant el món virtual, dependrà de l’interès de la pròpia persona i de les ganes que tingui d’interaccionar amb major o menor grau, a través de les xarxes digitals. Es pot gestionar de manera autònoma o en grup i cadascú decideix quan i com s’implica en aquesta tasca.
La persona ha de ser responsable amb la seva imatge (identitat digital) i ha de fer un bon ús de la privadesa de les seves dades, per tal  d’evitar que altres persones les puguin manipular i fer-ne un mal ús. Per tant, és imprescindible que l’individu aprengui a autogestionar-se i mantenir estable la seva reputació.
La identitat digital, o el rastre que aquesta deixa a la xarxa, és difícil de desfer. És a dir, la manca de coneixement sobre polítiques de privadesa i gestió de la pròpia imatge a la xarxa pot derivar en problemes relacionades amb la identitat d’un mateix. Per aquest motiu, la tasca del mestre actual ha de ser la de fer conscients els alumnes del perill que comporta no saber gestionar bé la pròpia identitat digital, les accions que un fa o deixa de fer mitjançant plataformes virtuals, sempre pensant en les repercussions que aquestes poden tenir en un futur (o present).
En la mateixa línia, el mestre ha d’inculcar en l’infant el saber seleccionar allò que li pot interessar, d’entre tot el que es pot trobar a la xarxa, del que no. I allò que realment és productiu i necessari del que no, promovent en l’infant un entorn personal d’aprenentatge (les eines i la manera d’aprendre que es forma) positiu, ja sigui mitjançant la lectura, la manipulació o la comunicació d’informació.

* A continuació deixo l'enllaç del meu propi PLE, amb eines que utilitzo classificades entre LECTURA, MANIPULACIÓ I EMISSIÓ d'informació (elaborat amb Mindmeister, i consultable aquí: https://mm.tt/839399019?t=3AdEA6v4Me).



No hay comentarios:

Publicar un comentario